سيستم آب كشت
807
بازديد

سيستم آب كشت

همچنين در خبرنامه الكترونيكي سازمان كشاورزي و خواربار جهاني گزارشي از اين پروژه در سال 1380 منتشر شد كه مورد توجه علاقمندان ايراني و خارجي قرار گرفت.

استفاده از چنين دستگاهي در ساير كشورها سابقه داشته است؟

خير، اين دستگاه براي اولين بار توسط محققان ايراني ساخته شد و با اطلاع برخي محققان خارجي، پيشنهاداتي براي استفاده از اين ايده شده است، اما اين دستگاه بايد به كشورهايي داراي شرايط آب و هوايي خشكي شبيه ايران هستند و يا مشكل ضايع شدن گياهچه ها در مرحله انتقال به گلدان را دارند، معرفي شود.

در ايران چه مراكزي از اين سيستم استفاده مي كنند؟

فن آوري كشت بافت در ايران، توسعه زيادي پيدا نكرده است و تنها در اين موسسه از اين سيستم استفاده مي شود.

دليل عدم گسترش اين سيستم چه بوده است؟

با توسعه فن آوري كشت بافت، آزمايشگاهها و توليدكنندگان حتما نياز به چنين دستگاهي را احساس خواهند كرد.

همچنين علت ديگر عدم استفاده از سيستم جويبار عدم آگاهي از وجود اين دستگاه است كه سعي شده با معرفي آن در مجلات مختلف و كنگره هاي داخلي و خارجي گامي به سوي آگاهي علاقمندان؛ توليدكنندگان و... برداشته شود.

شرايط تطبيق پذيري غير از چغندرقند براي چه گياهان ديگري وجود دارد؟

پيش بيني شده است كه براي كليه گياهان، امكان استفاده از اين سيستم وجود دارد و تاكنون علاوه بر چغندرقند، گياه استويا نيز بدين روش بدون هيچ گونه ضايعاتي در گلدان كشت شده است چون استويا، گياهي دارويي است كه قند خاصي براي بيماران ديابتي توليد مي كند و به دليل حساس بودن و ريشه دهي ضعيفي كه دارد بدين روش مشكل انتقال به گلدان آن رفع شده است.

چه مراقبتهايي بعد از خروج گياهچه ها از دستگاه آب كشت بايد اعمال شود؟

گياهچه هاي جوان پس از طي دوره اي پانزده روزه در زماني كه حجم ريشه قابل قبولي براي انتقال به گلدان پيدا كردند. بايد در خاكي استريليزه شده حاوي مخلوطي از خاك باغچه، ماسه و پيت ماس قرار گيرند.

محيط نگهداري گلدانها نيز بايد در گلخانه اي صورت گيرد كه از لحاظ شرايط دما، رطوبت، عوامل بيماريزا، نور، آفات و... كنترل شده باشد.

البته در هفته نخست انتقال به گلخانه، مراقبتهاي بيشتر براي تامين شرايط فوق ضروري است و با شروع فصل بهار تعويض گلدانها و تغذيه كودي گياهان و كنترل عوامل بيماريزا توصيه مي شود.

 

 


بيشتر ببينيد!

نظرات
نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: